Punkter i livet

Vi är några dövblinda ungdomar som har tankar och åsikter kring dövblindhet.

#61 Kommunikation

Kategori: Dövblindhet

sitter nu på tåg hemåt igen efter ett intensivt möte. När jag deltar i dövblind arrangemang, möten kurser och andra träffar har jag full tillgång till kommunikation, jag får veta vad som händer runt mig med social haptiska signaler, syntolkning när vi går eller ska äta, det som sägs tecknas, taktilt eller visuellt
Dessa dövblindtolkar öppnar en ny värld!
 
Det som är självklart för andra att uppfatta kan jag också göra med en dbtolk
 
Om jag ska gå och fika med en kompis, så måste jag be den möta mig i dörren så jag hittar in, jag får förlita mig på att vännen beställer nått jag gillar. Har jag tur är det inte så mycket folk på fiket och jag kan höra vad vännen säger...
men oftast väljer jag att fika hemma...
 
en dövblindtolk i pocketformat hade vart bra!
 
//Cia
Kommentera inlägget här: