Punkter i livet

Vi är några dövblinda ungdomar som har tankar och åsikter kring dövblindhet.

#43 projektet kännbart

Kategori: Allmänt, Arbete

Hej!
Det var visst min tur att skriva lite här.
Mitt namn är Adele Karlsson och jag var konstnär på projektet kännbart i Örebro.
Så några av er har säkert hört om projektet kännbart, men för er som inte har det så vill man på kännbart göra konst tillgängligt för alla och även ge en möjligt för oss med funktionshinder att vissa att även vi kan skapa konst och sådan konst som alla kan få upplevas av alla oavsett om du ser eller inte ser, hör eller inte hör.

Så hur hamnade jag med i denna projekt? Jag hade tackat ja av en förfrågan om jag kunde vara med och svara på några frågor för en annan konstnär som var med i projektet, om hur jag upplever musiken? Vilka sinnen använder jag?
På något sätt så blev jag sedan upp ringd några dagar senare av en av projekt ansvarige till kännbart och frågade om jag var intresserad att vara med själv som konstnär?

Så där var jag i ett projekt med stora möjligheter att skapa något konstverk. Lite små nervös blev man, men samtidigt så otroligt roligt. Ännu roligare var att få åka till Visby i september med andra konstnärer ur projektet. I Visby så fick vi mycket tips och hjälp av riktiga kunnig personal på Riks utställningen. Fri till gång att testa på maskiner och materialet för den konstverk. Här blev det som en test verkstad, där man har skrattat och gråtit. Det var väldigt roligt att få träffa andra konstnärer som man fick lära känna med men även byta erfarenheter med.

På själva vernissage var det en helt fantastisk känsla att både lämna in ett arbet som man har kämpat med i ca 3 mån. Man hade lite svårt att lämna ifrån sig den, även om man både älskade och hatade den på samma gång. Men att få se alla andras arbete som man har sett bara var ramar eller skiss, å nu i en helt färdigt konstverk, det var helt fantastisk. 

Denna stämmningen i lokalen när alla gick och tog och kände på allt, det blev så levande på något sätt så otroligt levande och vackert på någon speciellt sätt. Så gå dit om ni inte har fått möjligheten och bara njut av tillgänligheten. 

ha det så bra 

//Adele 

Kommentera inlägget här: