Punkter i livet

Vi är några dövblinda ungdomar som har tankar och åsikter kring dövblindhet.

#49 Tina inlägg 5

Kategori: Dövblindhet

Halloj!

 

Tina här igen. Sitter hemma och funderar på det här med belysning. Jag vill att det ska vara ljust men det får absolut inte blända, så hur löser man det på bästa sätt? Hur gör ni andra? Jag gissar att det inte finns någon universallösning som passar alla, utan att var och en hittar en skräddarsydd lösning som passar just dem. Men tipsa gärna om något som ni tycker är extra bra. Eller om ni har någon lamptyp som ni vill slå ett slag för.

 

Själv har jag flera olika ljuskällor. Bara i mitt vardagsrum på max femton kvadrat har jag elva olika ljuskällor. En takplafond, två fönsterlampor, en lampa i vitrinskåpet och sju andra lampor av typen spotlights som jag vänder uppåt mot taket och väggarna för att få indirekt ljus. Taket är vitt, medan väggarna har en mysig terracottafärg. Nästa gång det är dags att tapetsera om är det inte säkert att jag kommer att välja en mycket ljusare färg, eftersom min lägenhet är ganska ljus i sig. Den har fönster längs med hela den ena väggen, både i vardagsrummet och i sovrummet. Lägenheter vetter mot öster, så jag har morgonsol medan det så klart är mörkare på kvällarna. Egentligen är det ganska skönt att jag slipper sitta och kisa mot solen i väster när jag kommit hem på eftermiddagen. Fast på sommaren är det INTE roligt att bli väckt av en ilsken sol klockan fyra på morgonen för att jag glömt dra för gardinerna kvällen innan…

 

I mitt lilla kök finns det en PH-lampa ovanför köksbordet, ett lysrör i taket, ett lysrör ovanför vasken, en lampa ovanför spisen och en liten lampa i fönstret.

 

Om jag letar efter något i städskrubben eller i mina garderober räcker ändå inte ljuset till. Då tar jag på mig min pannlampa så att jag ser vad jag letar efter.

 

Min syster fick en fantastisk liten pannlampa i julklapp som hon ska ha när hon är ute och joggar i mörkret. Den är på över 1000 lumen och liknande lampor används av polisen i deras arbete. Funderar på att införskaffa en likadan, men frågan är om jag vågar ha den när jag promenerar till och från jobb? Jag kanske bländar bilisterna så att de krockar? För att inte tala om vilken chock det skulle bli för mig om jag använde den för att leta i mina garderober och finge se hur många dammråttor jag egentligen har inneboendes här i mitt hem!!! HU!

 

 

Syntolkning: Bilden är tagen upp mot hörnet i taket. Nere till vänster, fäst på bokhyllan som inte syns i bild, sitter en vit spotlight som lyser upp mot taket. Taket är vitt och tapeten terracottafärgad.

Kommentera inlägget här: