Punkter i livet

Vi är några dövblinda ungdomar som har tankar och åsikter kring dövblindhet.

#58 Rätten till kommunikation på lika vilkor

Kategori: Dövblindhet

Förra veckan fick jag använda mina kunskaper för att utbilda dövblinda i att använda iPhone/iPad. Det är alltid lika spännande och roligt.... Iallafall när det funkar
Ibland händer det att det kör ihop sig totalt tyvärr 
. Tex när brukaren fått hjälpmedel men ingen utbildning i att använda hjälpmedlen ellernär hjälpmedlen krockar med varann
Ibland har brukaren fått köpa sitt hjälpmedel själv utan att få rätt information och kan därför inte hantera sin pryl
Jag blir så ledsen när jag möter personer som har datorer eller smartphones, men de används inte för personen får inte rätt hjälp från hjälpmedelscentral eller syn/hörcentral
 
Idag ska vi själva kunna så mycket om våra behov, vad vi klarar eller inte klarar
Vi ska själva kontakta ev central och berätta vad som inte funkar. Toppenbra för många.... Men för den enskilde som sitter isolerad i sitt hus, som plötsligt inte kan maila pga försämrad syn, inte kan ringa pga försämrad hörsel... Hur gör den?
 
Tekniken idag är så otroligt bra utvecklad och vi kan göra saker vi aldrig trott vara möjligt
Jag vill att den tekniken ska vara möjlig för alla, det borde inte vara så svårt om det bara fanns möjlighet att få lite utbildning åt alla
 
lite tankar en trött måndag eftermiddag från Cia
Kommentera inlägget här: